"דברי חכמים כדרבונות וכמסמרות נטועים בעלי אסופות נתנו מרועה אחד"
למה נמשלו דברי תורה לדרבן? לומר לך:
מה דרבן זה מכוין את הפרה לתלמיה להוציא חיים לעולם
אף דברי תורה מכוונין את לומדיהן מדרכי מיתה לדרכי חיים :
אי מה דרבן זה מטלטל אף דברי תורה מטלטלין ת"ל מסמרות
"נטועים" מה נטיעה זו פרה ורבה אף דברי תורה פרין ורבין
"בעלי אסופות": אלו תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה .
הללו מטמאין והללו מטהרין, הללו אוסרין והללו מתירין
שמא יאמר אדם היאך אני למד תורה מעתה? תלמוד לומר:
"כולם נתנו מרועה אחד" אל אחד נתנן פרנס אחד אמרן מפי אדון כל המעשים ברוך הוא דכתיב "וידבר אלהים את כל הדברים האלה (שמות כ, א)
אף אתה עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין לשמוע
את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים את דברי אוסרין ואת דברי מתירין
אלו ואלו דברי אלוהים חיים
אמר רבי אבא אמר שמואל:
שלש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל,
הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו.
יצאה בת קול ואמרה:
אלו ואלו דברי אלהים חיים הן,
והלכה כבית הלל.
וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים
מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן?
מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי.
ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן.
מקור: עירובין דף יג עמוד ב.
בראשית רבה [וילנא] בראשית, פרשה יז
אליהו זוטא ,פרשה ב