להתחברות

המרכז הבינלאומי לחקר יהדות אתיופיה -אונו

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

יום אבל יעקוב הרואה את הכותנות טבולה בדם

יום אבל יעקוב הרואה את הכותנות טבולה בדם

:שמות החג "אסתראי" ובעל יוסף מזכירים את החטאים ועוונות עליהם אנו מבקשים לכפר ביום הכיפורים 

  1. 'אָסְתֵּרַאי' – הֶרְאָה, על שם גדי העיזים שראה עיקוב ואבלותו על יוסף, לאחר שבניו חטאו במכירת יוסף. זאת לפי עדות ספר היובלים.  
  2. 'בֶּעַל יוסף'" זכר לאותו עוון. 
  3. יום הכיפורים נקרא גם 'סֶגְדֶת', מהשורש סג"ד, השתחוויה, בדומה למסגיד ולסיגד – והוא אכן מקיים זיקה ברורה לחג הסיגד החל בדיוק חמישים ימים אחריו. כך אמר לנו הקייס אמהה נגהט מנתניה:

"לוחות הברית השניים שמשה הוריד היו ביום הכיפורים, וביום הזה אומרים תמחק לנו את החטאים הקודמים ותראה לנו את התורה מחדש, ולכן קוראים ליום הזה 'אֶסְתֵּרַאי' שיראה לנו את התורה בפעם השנייה שנתן לנו."

נמצאנו למדים שדברי המשנה במסכת תענית פרק ד משנה ח: "אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים", התפרשו כפשוטם ביחס ליום הכיפורים, כיום שמחת כפרת עוונות.

יום שמחת יעקוב הרואה את יוסף במצריים, ושמחת ישראל על ראיית הלוחות השניים.

יום שמחת יעקוב הרואה את יוסף במצריים, ושמחת ישראל על ראיית הלוחות השניים.

השמות 'אָסְתֵּרַאי' – הֶרְאָה, ו"'בֶּעַל יוסף'" מציינות את סילחת הכפרה של היום:

  1. 'בעל יוסף"-  ביוה"כ פגש יעקב וראה את יוסף אחרי שנות הפרידה הרבות.
  2. ואסתראי על שם ראיית הלוחות השניים שהוריד משה. לפי מסורת בשם אבא יצחק הגדול (על פי אשכולי, שלמד מאנטואן ד'אבדי שראיין את הקייס אבא יצחק הגדול), דבר המלמד שיהודי אתיופיה לא נשענו רק על ספר היובלים אלא בעיקר על מסורת אבות שמקורה בירושלים. 

 (שמשון לוינגר, יואל בן נון)

 

תמצית:

השם הנפוץ ביותר ליום הכיפורים הוא 'אָסְתֵּרַאי' – הֶרְאָה.

משמעות השם נתון במחלוקת:
האם מזכיר את אבלות יעקוב בראיית כתונת בנו הטבולה בדם

או שמחת יעקוב הרואה את פני יוסף לאחר כ25 שנה במצריים.

שם נוסף הינו הקשור לשמעות זו הינו 'בֶּעַל יוסף' – חג יוסף.

שם אחר הוא 'אָסְתֶּסְרָיוֹ' שמשמעותו היא לסלוח, לכפר.

שם זה תואם את אופיו של היום כיום כפרת חטא העגל ומסירת הלוחות השניים, שהיו על פי המסורת ביום הכיפורים. צמד השמות 'אָסְתֶּסְרָיוֹ' (=לסלוח) ו-'אָסְתֵּרַאי' (=הראה) טומן בחובו גם את השמחה שבראיית הלוחות השניים. 

כדברי הקייס הקייס אמהה נגהט מנתניה:

"לוחות הברית השניים שמשה הוריד היו ביום הכיפורים, וביום הזה אומרים תמחק לנו את החטאים הקודמים ותראה לנו את התורה מחדש, ולכן קוראים ליום הזה 'אֶסְתֵּרַאי' שיראה לנו את התורה בפעם השנייה שנתן לנו."