להתחברות

המרכז הבינלאומי לחקר יהדות אתיופיה -אונו

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

ישנו הבדל בין פשט התורה למסורת חז"ל:

ישנו הבדל בין פשט התורה למסורת חז"ל:

פשט התורה – "כוש" מורה על מוצאה של אשת משה מבנות כוש. אין בביטוי "כוש" משמעות גנאי או משמעות רבה לפרשייה. 

מסורת חז"ל – אשת משה היא ציפורה מבנות כנען ולא מבנות "כוש". "כוש" מורה על יופייה ולא על מוצאה של אשת משה.  (רש"י על הפסוק)

מסורת חז"ל "כוש" הוא שם גנאי. 

מסורת חז"ל "כוש" הוא שם גנאי. 

הרב יואל מפרש שגנאי זה אינו אלא כלפי משה, המתייחס לאשתו המדיינית כאישה כושית בגלל מדרגת נבואתו. יש אומרים שהגנאי כלפי משה הינו בלקיחת אישה מעם זר. לדעת יפת בן עלי הקראי אותו ציטט ראב"ע (עמוס ט,ז), גנאי הכושים מתייחס להיותם חסרי-ייחוס.

ישנו מחלוקת ראשונים רחבה בפירוש הביטוי והפרשה (מצורף מקורות מהראשונים)

ישנו מחלוקת ראשונים רחבה בפירוש הביטוי והפרשה (מצורף מקורות מהראשונים)

אתיופיה וכוש אינם זהים במוצאם, שפתם, צבע עורם.

אתיופיה וכוש אינם זהים במוצאם, שפתם, צבע עורם.

בשיח הישראלי חשוב לזכור שיהודי אתיופיה הינם בני אברהם יצחק ויעקוב ולא כוש או אתיופיה, ועליהם נאמר "שחור לבן הכל בידי שמים הוא אבל צדיק ורשע אינו בא על ידי שמיים את זו מסר בידו של האדם ונתן לפניו שני דרכים והוא יבחר לו יראת שמיים" (רש"י  "הכל בידי שמיים" – ברכות לג:) 

 

 

תמצית:
”וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח” (ספר במדבר, פרק י"ב, פסוק א').

כיצד פרשו ביתא ישראל פסוק זה ומהו ההבדל בין מסורתם לפירוש חז"ל לפסוק?