להתחברות

המרכז הבינלאומי לחקר יהדות אתיופיה -אונו

לקבלת שם משתמש וסיסמא
הרשם כאן

שנאת חינם לעומת אהבת חינם:

שנאת חינם לעומת אהבת חינם:

 מנהגי טהרה בארץ ישראל יצרו שנאת חינם ולכן נפסקו. לעומת זאת באתיופיה נהגו באהבה זה ולזה וכך המשיכו על שמירת דיני טהרה. (הרב שרון שלום) הרב יואל מציין שהריחוק ופילוג בין קבוצות נגרם ממנהגי טהרה מחמירים ולא מדין התורה או איסורי חכמים עצמם. (הרב יואל)

חורבן המקדש:

חורבן המקדש:

הנימוק להפסקת מצוות הטהרה בישראל  – הינו חורבן המקדש ולא שנאת חינם. לאחר החורבן נשארו רק מנהגי טהרה שאין בהם חיוב והם גרמו לשנאת חינם.

העדר אפר פרה אדומה:

העדר אפר פרה אדומה:

טהרת פרה אדומה נמשכה אחרי החורבן ורק העדרה גרמה להפסקת הטהרה, לעומת יהודי אתיופיה שהמשיכו לקיים הזאת אפר פרה אדומה, ולכן גם שאר דיני טהרה. יש אומרים ששמירת טהרה בתפוצה רחבה נפסקה עם החורבן ורק מעטים המשיכו לשמור טהרה עד סיום אפר הפרה אדומה. 

 

בימי הבית השני ריבוי מנהגי טומאה וטהרה יצרו ריחוק ופילוג בין חלקי העם ולבסוף נעלמו מקהילות ישראל. לעומת זאת ביתא ישראל המשיכו לשמור מנהגי טהרה באהבה ואחווה כמעט עד עלותם ארצה

האם הסיבה להבדל טמון בשנאת החינם שנוצרה כתוצאה מחומרת דיני טהרה בישראל אך לא באתיופיה? או שמא חורבן המקדש או העדר אפר פרה אדומה היו הסיבה להיעלמות דיני טהרה

חשוב לציין שגם קהילות ביתא ישראל וגם מסורות השומרונים שהמשיכו לשמור דיני טהרה, נהגו לקיים את מצוות אפר אפרה אדומה. השומרונים עד1358 וביתא ישראל עד 1953

מדוע הופסקו מנהגי טומאה וטהרה בישראל אך המשיכו באתיופיה?