בית חשמונאי פסקו להתיר מלחמה בשבת. ייתכן שהעדר הלכה זו בקרב הקהילה מעידה על מועד ניתוקם משאר העדות – טרם תקופת החשמונאים.
בשונה משאר הכתות בימי הבית השני בביתא ישראל לא ניכר שום אופי פלגני דבר המרמז על ניתוקם לפני היווצרות הפלגנות הכתתית בימי הבית השני.
יש טוענים שדווקא כיבוש היווני של מצריים נתקה בין ביתא ישראל לשאר העם.
ספר המקבים הוא אחד מהספרים החיצונים; דהיינו, ספרים שלא זכו להיכלל בכתבי הקודש – חיצוני לתנ"ך. הספר מתאר בהרחבה רבה את פרוץ המרד החשמונאי, את מהלך הקרבות ואת טיהור המקדש. בספר מספר תיאורים של הלכות ומנהגים שבוודאי לא היו מקובלים על חז"ל, אך חלקם תואם את הידוע לנו על ההלכה האתיופית המקורית, כפי שנראה להלן. האם יש בהתאמה זו רמז למועד גלות הקהילה והנתקותם משאר קהילות ישראל?
האם תקנת בית חשמונאי להילחם בשבת עשויה ללמד על זמן התנתקות הקהילה משאר קהילות ישראל?